onsdag 24 juni 2009

Midsommar.

18:e juni - Dagen före midsommarafton.

Slutar jobbet. Åker hem. Gör ingenting av större intresse. Går och lägger mig på tok för sent. Sätter klockan på 07.30

19:e juni - Midsommarafton

Vaknar av att klockan ringer 07.30. Anser att sanden som någon tarvlig typ hällt i ögonen måste få tid att gå bort. Jag och V ska hjälpa till vid cafét till deras midsommarfirande och behöver vara där klockan 10. V ska hjälpa till att klä midsommarstång. Jag ska se förvirrad ut. Det är planen.
Efter att snoozen på klockan tycker att det börjar bli tjatigt efter vad som känns som 300 ringningar går V upp. Jag ligger kvar i sängen då jag inte behöver lika mycket till förberedelser. Jag är trots allt kille. Och slusk.
Efter allt för lång tid går jag upp.
V får en liten härdsmälta och har svårt att komma igång. Får lite ångest för att hon inte vet hur stången skall kläs eller hur det ska göras. Jag kommer på att jag kanske bör tänka till och köpa tråd för att V lättare ska kunna göra stång. Springer iväg till konsum och köper plasttråd då det är det enda som finns. V tittar trött på plasttråden och förklarar att den är svår att knyta och att den är dålig till midsommarstångsknytande. Efter en rad suckande går jag iväg till willys och hittar till min stora glädje bomullstråd.
B, som ej tidigare varit omtalad, är nyckelperson i cafeét och har haft som uppgift att stå för inhandlande af mat.
Jag och V är sena, klockan är snart 11, innan vi åker iväg mot caféet.
Z, också nyckelperson i caféet, ringer V och förklarar att B säger ZZZZZZ och inte vaknar av att hans mobil skriker.
V och jag åker förbi, V misshandlar B's fönster med en gren och tillsist vaknar B till liv.
B tar med sitt nyvakna anlete till fönstret och förklarar det uppenbara. Han sov.
B får brått till att åka iväg att handla mat.

Jag och V anländer till caféet vid 11.00 och där börjar jag, Z och några andra ,för att spara på bokstäver, att sätta upp tält. För att inte ha någon instruktion får vi ihop tältet relativt snabbt. I samma sekund som drar över taket börjar det spöregna.

V hamnar i en ormbunke vs björkrisdiskussion men gör tillsammans med en samarbetare midsommarstången som blir alldeles utmärkt.

Folk dyker upp och medelåldern känns som att den hamnar på runt 65.

Det bjuds på sill och potatis med jordgubbar och glass som efterrätt.
Till detta ställs det självklart upp med allsång.
Höjdpunkten för hela midsommarafton är Stig, vars hela namn jag kan skriva ut då jag är säker på att han inte är datorvan.
Stig är en lätt förvirrad man som lever för allsång. Historien förtäljer inte om han varit en bra allsångare i sina dagar. Det är heller inte relevant för denna historia. Det som är viktigt är Stigs brinnande engagemang och passion för allsång.
Stigs insats bidrar till att det blir lite oktoberfestskänsla.

Efter en trevlig midsommarmiddag tunnas folket ut och det blir dags för stängning.
Jag och V åker hem för att svida om och drar sedan iväg till Z's föräldrars hus där det blir ett slags "Vi som styrde upp midsommar"-firande. Men sjukt god mat, trevlig underhållning, gitarrångest och intressanta diskussioner kompletterade vi midsommaraftonskvällen och gjorde den komplett.
Jag och V gick och lade oss vid 5 snåret i deras husvagn som vi fick låna som sovplats.

Uppstyrt.

20:e juni - Midsommardagen
Vaknar upp halvopigg och det vankas frukost. Klockan är någonstans runt 11.
Med viss trötthet tas Alias-spelandet upp igen som hade initierats under gårdagen.
Alias går ut på att man ska förklara ett ord utan att säga ordet. Som pictionary fast ord.
Denna gång var snabbheten i huvudet inte lika snabb som gårdagen. Antalet "uuuh" fördubblades och orden tycktes vara mer svårbeskrivna.

Det gav ändå upphov till en hel del skratt och dåliga, dåliga förklaringar.

Efter ett par matcher i smultennis gav jag upp då jag kände att tröttheten tog över så jag försvann hem och tog det lugnt.

Inga kommentarer: