måndag 18 januari 2010

Gud Inc.

Satt och slöfunderade lite grann förut.

Jag anser att det här med gud är ganska misslyckat.
Folk får tro på'n, det är inte det jag menar men man måste ändå tillåta sig själv att allt är rätt B på något sätt.

Låt oss säga att gud istället var ett företag.
Gud säljer... ...en plats i paradiset.
För att köpa platsen i paradiset betalar man med pengar eller levnadsvaluta.
Ju bättre valuta du har desto större är chansen att du kan köpa produkten.
För att komma fram och köpa guds produkter måste man gå via kundtjänst. I det här fallet präster.
För att förstå produkten måste man läsa igenom manualen, i det här fallet bibeln.
Den här manualen du måste läsa igenom för att få en övergripande förståelse för produkten är på 1600 sidor.
Du kan givetvis ringa till kundtjänst för att få lite information kring produkten men är man riktigt intresserad behöver man ändå läsa manualen.
Såhär långt funkar det ändå.
MEN...
Det verkar vara ett problem som gör att du inte får samma information av kundtjänst beroende på vem du hamnar hos.
Ringer du och pratar men en av prästerna, låt oss säga en katolik, säger han att bindningstiden och kostnaden är en. Ringer du och pratar med en protestant låter det nästan likadant men problemet är att det ändå finns en del saker som skiljer.
Och råkar du ringa till en muslimsk eller en judisk präst säger de inte bara helt annorlunda saker, de kommer säga att du måste ha en helt annan användarhandbok då den du blev rekommenderad av den kristna kundtjänstarbetaren inte gäller. Har du följt fel manual måste du börja om med en annan.

Inte bara att det finns olika manualer för samma produkt, manualerna går att tolka på olika sätt.

Vissa tolkar det som att man inte får äta griskött, andra tolkar den som att man inte får raka polisongerna och vissa säger att en del som står i manualen är symboliskt och inte av något direkt värde.
Det har till och med gått så långt att många tvivlar på att det finns någon ens finns någon produkt.

Hade gud varit en bra chef hade han gjort någonting åt detta. Han hade tagit kontakt med kundtjänst, gett en erindran och i värsta fall sparken till de kundtjänstarbetare som inte ger korrekt information och gått ut officiellt för att visa sitt ansikte för att övertyga folket att han existerar och kanske till och med gett ett smakprov på sin produkt.
Vore det inte bra reklam att låta någon som fått prova på produkten få återkomma för att via mun-till-mun-metoden sprida bra reklam.

Vad gäller manualen behöver den uppenbarligen ses över då det verkar ha tillskrivits kapitel efterhand hela tiden utan att någon sett över den ordentligt och ta bort all irrelevant information som finns. Lägg in lite bilder som illustrerar och låt enklare steg-för-steg-guider ersätta denna instruktionstext som många ändå inte verkar läsa.

Jag är trött och skriver inte så bra men ni kanske förstår vart jag vill komma.
Gud är ett dåligt skött företag...

Inga kommentarer: