lördag 13 mars 2010

ljudautisten slår till.

Ja, jag är en smula autistisk. Det är ett faktum.
Det kan i daglig vardag visa sig med ett lite asocialt beteende.
Det märks mest i att jag kan vara lite känslig eller fånig med ljud.

Jag blir exempelvis helt vansinnig om jag går på bio och någon sitter och käkar chips eller godis från påse, gärna plastpåse som de köpt från någon turkbutik i närheten för att spara tre kronor.
Förut hade min V en mobiltelefon som tack och lov gick sönder så vi kunde köpa en ny.
V som ibland lider av sömnsvårigheter kan behöva ligga och spela mobilspel för att kunna slappna av och somna. V's förra mobil, en ericsson K660i, hade, som många andra mobiltelefoner, en vanlig knappsats som lät när man tryckte på den. Det resulterar automatiskt i att jag inte kan somna, eller ännu värre, vaknar när V börjar spela mobilspel. För mig hade hon lika gärna kunnat suttit bakom ett trumset och behövt spela en mastodontlång låt för att kunna slappna av och somna. Nyser grannen mitt i natten kan jag vakna. Jag är lite lättväckt.

Men vad som är positivt är väl att jag kan uppskatta musik och ljud och bli helt entusiastisk.
Har nyligen köpt senste Burzum, Belu. Den är helt sjukt bra. På två dagar hann jag lyssna på den kanske 20 gånger.

Något annat lite mer oväntat hände när jag låg och slötittade på TV och så gick något program på TV4 igång som är som vem vill bli miljonär fast med musiktexter istället.
Vid ett tillfälle skulle den tävlande lista ut en textrad till Genesis - I can't walk när husbandet satt och spela en halvdan cover.
Jag fick en massa flashbacks från när jag var liten och kom ihåg att det var något som jag tyckte var helt sjukt bra med den. Jag började sväva iväg och kom ihåg videon. En ganska småtöntigvideo med lite för mycket glimten i ögat för att kunna tas på allvar.
Sedan kom jag på vad som var så sjukt bra. Det är ett ljud.
Istället för vanliga trummor har man samplat lite olika ljud vilket är en rätt rolig idé som gör att låten inte bara är en vanlig och långsam rocklåt.
Ungefär 10 sekunder in i låten har man bytt ut vad som skulle varit ett vanligt virvelslag mot ett mystiskt rörligt-vatten-i-glasbehållar-ljud. För alla förstå-sig-på-are är det säkert något jättevitsigt intrument och har ett svinflashigt namn. Tönt.

Har ni spotify hittar ni låten på Genesis – I Can't Dance
Den finns även på youtube på men eftersom det är så komprimerat blir inte ljudet lika framträdande så spotify är att föredra.
För alla som kollar på videon kommer ljudet när han höjer ögonbrynen.
Ja, jag vet, det är ganska komprimerat ljud där också om du inte har premium men alla har inte skivan hemma eller är så insatta så de kan ladda ner skivan i .ogg format. Håll tyst! Det är min blogg, jag gör vad jag vill (så länge som det inte går undan förargelseväckande beteende eller häst mot tolktrupp) och skriver vad jag vill (där jag har i åtanke om att barn andra psykiskt nedsatta kan läsa bloggen och anspassar mig därefter) och hur jag vill (givetvis följer jag våra grammatiska regler i så god mån jag kan). HA!

Sedan gick jag hem och sedan dess har jag inte lagat kladdkaka något mer.

Inga kommentarer: