tisdag 12 juli 2011

politik..

Det här blir inget långt inlägg. Måste sova för att komma upp tidigt och hämta åtgärdad bil och sen åka till jobbet.

Jag är inne på facebookgruppen "Mejla din bild till Jimmie Åkesson" angående att någon skriker åsiktsregistrering för någon journalist som tog lite bilder. Jag har sett videon men har svårt att dra parallellen till åsiktsregistrering.
Hur som helst.

Det som är spännande är att i den gruppen är det många som skriver sina åsikter.
95% av de som skriver försöker bara ge sin, till synes, snäva bild av verkligheten.
Många är självklart anti-SD och väldigt många är pro-SD.
Inte många verkar ha någon självdistans utan antingen är man 110% SD eller 110% mot SD.
Som att fansen till manowar och slipknot skulle göra upp om vilket det bästa bandet var.

En länk som dyker upp med 20 minuters mellanrum som är pro-SD är länken ni kan se nedan.
Skrattretande. Jag förstår var man vill komma någonstans, likväl som jag stör mig på nazistgrupper stör jag mig på grupper som AFA som bara är varandras motpoler men att säga att alla antirasister är anti-vita är det största skämt jag sett. Inte ens hardcore-patrioter kan väl tycka att det här är en genomtänkt och bra video som på ett bra sätt får fram vad de står för.
Pro-SD har en förmåga att se sverige som en dystopi med allt som har med invandrare att göra. Bara valvideon tyckte jag sa en hel del.

Å andra sidan i de anti-SD's läger. Vi har de som skriker rasist till den som kritiserar invandringen och som en motpol till pro-SD som säger att varenda slant går förlorad på de där invandrarna kommer helt fantastiska argument.
"Sverige tjänar ofantliga summor på invandringen från krigsländer", Jasså? Ofantliga!?

Jag känslan av samma starka källor som ligger till grund 30 sekunder in i följande videoklipp:

Självklart finns det välutbildade som flyttar hit och får bra jobb och drar in pengar till sverige men är det verkligen en majoritet? Är inte de flesta som kommer hit lågutbildade, har svårt att få jobb och därmed kostar mer? Jag ska inte säga något, jag har inte själv några källor att flasha med så jag sitter inte inne med en absolut sanning men det låter mer rimligt. Därmed är det inte sagt att det blir samma dystopi som en pro-SD förespråkare kan hävda men det kanske faktiskt inte ger så mycket?
Jag skulle vilja uppmuntra till att försöka tänka lite djupare, kanske ha lite fler infallsvinklar och inte bara välja en sida. Det blir lätt som att välja fotbollslag annars. Man står fast vid sitt lag även fast de kanske inte går särskilt bra för dem och fast några av spelarna inte är särskilt bra.
Lite klen jämförelse måhända. Det är ju inga tisdagskalsonger direkt.

Nu kommer århundradets liknelse!
Istället för att du står vid kinabuffén och bara väljer att äta friterade räkor med sötsur sås skulle jag rekommendera att ta lite av varje. Förutom att äta några räkor kan du ta friterad kyckling som ändå kanske är lite samma sak men ändå lite annorlunda men du kanske lassar på lite stekt biff med bambuskott på ena kanten och tar några vårrullar med extra soja i andra kanten. Det kan göra dig gott.
Slutsats: att bara välja samma mat från det politiska smörgåsbordet ger dig skörbjugg.
Försök att se vad som ligger bakom argumenten från alla parter.

Make till pretentiöst inlägg kommer ni nog aldrig mer att skåda. Jag är inte mycket av politiker så det kommer inte bli många mer sådana inlägg.

Inga kommentarer: